Erasmus+ KA1 haridustöötajate õpiränne. Kaja-Astrid Reiska
13 - 26. oktoobril oli mul suurepärane võimalus viibida töövarjuna Horvaatia väikelinna
Rovinji põhikoolis.
Linnake asub Istria poolsaarel Aadria mere rannikul. Suvekuudel
turistidest pulbitsev linn oli oktoobri lõpus meeldivalt rahulik. Vanalinna tänavatel seisid poeuste ees
igavlevad müüjad ning restoranide teenindajad püüdsid veel sisse meelitada hooaja viimaseid turiste. Õhtuti vanalinnas jalutades kohtas kasse
rohkem kui inimesi. Ja kuigi ilmataat oli kinkinud selleks ajaks sooja ning päikselise ilma, olid rannad inimestest tühjad. Puhas ja
turvalisena tunduv linnake oli ideaalne
paik kahenädalaseks avastusretkeks.
Jurja Dobrile põhikoolis õpib üle 600 õpilase. Sama
õppeasutuse alla kuulub ka kaks läheduses asuvat väikest (30-40 õpilasega) küla-algkooli. Ruumipuuduse
tõttu on algklasside õppetöö korraldatud kahes vahetuses vaheldumisi: ühel
nädalal on 1. ja 3. klassid hommikuses ja
2. ja 4. klassid õhtuses vahetuses ja järgmisel
nädalal on vastupidi.
Klassiruumid seevastu on aga suured ning lastel on
ruumi ka liikumiseks. Lisaks on klassides ka mängu- ning lugemisnurk.
Mul oli võimalus vaadelda erinevate õpetajate tunde 1., 2., 3. ja 4. klassis. Samuti külastasin Rovinjist 10 km kaugusel asuvaid väikseid külakoole Rovinsko Selos ja Bales.
Suures osas on Horvaatia koolisüsteem meie omaga üsna sarnane. Õpetajate jutu järgi ongi hariduselu arendamisel rohkesti eeskuju võetud just põhjamaadest.
Kooli lähevad lapsed 6-aastaselt ning 1. klassis alustavad tähtede ning numbrite õppimisega. Hindeid pannakse alates esimesest klassist. Õppeained on põhimõtteliselt samad nagu meie koolides, kuid suurt rõhku pööratakse koolis võõrkeelte õppimisele, vähem muusikale, kehalisele kasvatusele ja kunstile.
Juba algklassides alustatakse inglise ja itaalia keele õpingutega, hiljem lisandub ka kolmas võõrkeel. Tunniplaanis on ka soovijatele usuõpetus, mis ei ole kohustuslik õppeaine.
Mitmed õpetajad kasutasid oma tundides ainetevahelist lõimist, näiteks emakeel läks sujuvalt üle matemaatikaks, või siis muusika ja kunsti tund oli ühendatud üheks tunniks. Lõimimist kasutasid ka suuremate klasside aineõpetajad tehes omavahel koostööd.
Koos 7. klassi õpilastega osalesime Actionboundi äpi abil orienteerumismängus
vanalinnas.
Hommikuti ja õhtuti, vastavalt sellele, kas õppetunnid
toimuvad hommikuses või õhtuses
vahetuses, on lastel võimalus osaleda nii öelda pikapäevarühma töös, kus tegeldakse loovuse arendamise, käelise tegevuse ja liikumisega.
Sattusin õpirändesse ajal, mil Horvaatia koolide õpetajad
võitlesid oma elujärje parandamise eest, seetõttu sattus nendele nädalatele mitu streigipäeva ning
õppetööd ei toimunud. Nendel päevadel vahetasime õpetajatega mõtteid ning tutvusin kohaliku elu ja vaatamisväärsustega.
Pärast koolitunde oli jalgratas hea abivahend ümbritseva looduse avastamiseks.
Vabadel päevadel sai uudistatud ka naabruses asuvaid linnu Poreči ning Pulat. Külastasin ka Baredine kaljukoobast.
Pula amfiteater
Olm ehk beebidraakon, nagu teda hellitavalt kutsutakse, elab
pimedates kaljukoobastes asuvates veekogudes. Mina kohtusin temaga Baredine
koopas.
Mis jäi meelde ja hinge?
u Kogemused
erinevatelt õpetajatelt
u Uued
ideed
u Puhas
ja ilus keskkond
u Soojad
ja sõbralikud inimesed
u Soe
lõunamaa päike
u Rännak
iseendasse
u See
miski, mida ei saa sõnades väljendada
No comments:
Post a Comment