Thursday, October 25, 2018

Õpetajad õpivad… igal pool ja igal ajal (õpetajate koolitus 20.-28.10.2018)

Koolitus on rahastatud Erasmus+ KA1 haridustöötajate programmist

Siis, kui esimene 2018/2019 õppeaasta koolivaheaeg nurga tagant piiluma hakkas, pakkisime meie, õpetaja Pille ja eripedagoog Piret, oma kohvrid ja sättisime end teele Tallinna lennujaama poole. Ees ootas Hispaania haridussüsteemi tutvustav õpiränne ja treeningseminar Lõuna-Hispaanias, Malagas. Õppimist alustasime juba lennujaamas. Stockholmi lennujaamas harjutasime kannatlikult järgmise lennu ootamist, selleks kulus kuus tundi. Kasutasime kahe lennu vahelist aega ka tunnikontrollide parandamisele, intervjuu andmisele ja dokumentide koostamisele. 

Maandumisel Malaga lennujaamas sähvisid ümberringi välgunooled. Õppisime kiiresti ära, kuidas äikesepilvede keskel maandumiseks luba oodates rahulikuks jääda ja kõrvade lukku minemisel neelatada. Lennujaamas pagasit oodates saime lisatunnid kannatlikult ootamises. Kui 2,5 pool tundi pärast Hispaaniasse jõudmist selgus, et meie kohvrid on jäänud Stockholmi, siis õppisime koos teiste saatusekaaslastega selle üle nalja viskama ja dokumente täitma. Läbi kesköö linnaliini bussiga Malaga kesklinna sõites õppisime võõras linnas orienteeruma. Leidsime oma väikese kööktoakesega korteri ja tundsime suurt rõõmu, et saame lõpuks puhata.


Esimese koolituspäeva hommikul õppisime, et on võimalik ära elada väga vähesega. Meil puudusid vahetusriided, hügieenivahendid, raamatud ja elektrooniliste seadmete laadijad – need kõik olid kohvrites, mis seiklesid samal ajal kuskil mujal. Kasutasime hommikust aega, et end kõige vajalikuga varustada ja natuke linnaga tutvuda. Õppisime võõrkeelsete ametnikega suhtlema, Hispaania kehakeeles niiti-nõela ja hambaharja ostma. Proovisime ära ka kohaliku toidu tellimise kohvikus, kus on hispaaniakeelne menüü ja hispaaniameelsed teenindajad. Hästi toimis käega viitamine, tooge meile sama toitu, mida süüakse kõrvallauas.

Pealelõunal kohtusime oma grupikaaslastega. Kokku oli saanud tõeliselt rahvusvaheline seltskond – eestlased (nii põhja kui lõuna osast), lätlane, itaallased, prantslased, sloveen, tśehh ja poolakad. Koolituse korraldajad ja koolituspäevade lektorid olid hispaanlased. Õppisime kuidas võõrastega kiiresti kontakti saada. Selleks mängisime mängu „My new best friend…“. 

Meil tuli joonistada oma uuest sõbrast pilt ja temalt küsida küsimusi ning pärast oma uut sõpra ka ülejäänud grupile tutvustada. Hirm inglise keele kasutamise ees kahanes väga väikeseks, sest mitte kõik õpetajad ei oska hästi inglise keelt rääkida. Tähtis on julgus ja tahe.






Esmaspäeva (22. oktoobri) hommikul tuli meil kaardi järgi Malaga ülikool üles leida ja sinna kohale jõuda. Erinevalt ülejäänutest kasutasime võimalust liikuda jalgsi. Õppisime tundma Hispaania haridussüsteemi.


Saime kätte koduste tööde tegemise juhendi. Jah, ka õpetajatel on õppimas käies vaja teha „koduseid õppetükke“ ja mitte vähe!  

Tutvusime ka ühe imetoreda professoriga, kes seda kõike meile tutvustas. Mõistsime, et armastus ja kirg oma töö vastu on väga oluline õpetajaks olemise juures. Saime inspireeritud! 






Saime tuttavaks lapsevanematega/ koolitajatega, kes teevad tööd andekate laste toetamisel. Mõistsime, et raskused ja probleemid andekate õpetamisel on sarnased igal pool. 


Esmaspäeva teine pool kulus ühistranspordiga orienteerumisele, linna parimas söögikohas „El Pimpi“ kohaliku toidu degusteerimisele ja lõpetuseks veel Teatro Romano y Alcazabaga tutvumisele. Saime suurepärase ülevaate Lõuna-Hispaania ajaloost. 





Teisipäeval ja kolmapäeval (23.-24. oktoobril) toimusid koolide külastused. Meil oli võimalus näha, milline näeb välja ja kuidas on korraldatud haridus avaliku sektori kutsekoolis, põhikoolis ja lasteaias. Hispaanlased on uhked selle üle, et nad on oma hariduse ülesehituse juures hoidnud peamise fookuse kaasamisel. Kuigi ka neil on erikoolid väga keeruliste erivajadustega õpilaste jaoks, siis paljud erivajadusega õppurid on kaasatud tavakoolidesse. Erilist tähelepanu pööratakse vähese õpimotivatsiooniga noortele ja püütakse neid kuritegelikule teele minekust igati eemal hoida. 

Põhikoolis olid külaliste saatjateks ja kooli tutvustajateks kaasatud 6. klasside õpilased. Nad olid end selleks väga hästi ettevalmistanud ja ei jätnud oma külalisi hetkekski tähelepanuta. Külastatud põhikoolis oli eriline tähelepanu pööratud lugemisele, sest alanud oli lugemisaasta. Lapsed olid kaunistanud kooli lugemissaali, välja oli pandud õpilaste endi valmistatud raamatud ja toimus mitmeid erinevaid töötubasid. Lapsed kinnitasid, et nad armastavad lugemist ja raamatuid ning palusid ka külalistel kirjutada nende raamatustesse väikese pühenduse. Nii me siis saimegi mitmeid õppetunde selle kohta, kuidas olla hea võõrustaja, tähelepanelik kuulaja, julge küsija, kui millestki aru ei saa ja sõbralik kaaslane.

Kirsiks tordil on siiani osutunud Picasso muuseumi külastus. Meie hea võõrustaja tutvustas niivõrd inspireerivalt ja kaasahaaravalt Picasso elu ja teoseid, et me unustasime end teda kuulama. Muuseumi kodulehega saab tutvuda siin: http://www.museopicassomalaga.org/en/

Pildil on väsinud, aga inspireeritud õpetajad Picasso muuseumi põrandal puhkamas. 

Õppimispäevad Hispaanias veel jätkuvad….

Piret ja Pille

Monday, October 15, 2018

Töövarjuna Itaalias - olla rahulik ja õnnelik ...

Klassiõpetaja ja ringijuht Kaja-Astrid Reiska elas septembri lõpus kaks nädalat väikeses Matera linnakeses Lõuna-Itaalias ning osales töövarjuna kohaliku algkooli õppetöös. 

Õpiränne toimus Erasmus+ KA1 haridustööjate õpirände programmi toel. Sel õppeaastal savad selle programmi vahendusel 4 meie õpetajat käia Soome ja Itaalia koolides töövarjudeks ning suisa 7 õpetajat osalevad täiendkoolituskursustel.

-------------------------------------------

Muljeid itaalia koolist

Kohe esimestel päevadel panin tähele seda, mis mulle itaallaste juures väga meeldis - nende silmad särasid. Roberta, minu juhendaja,  rääkis, et tema jaoks on tähtis, et lapsed oleksid õnnelikud. Ja õnnelikud tundusid lapsed ka olevat. Õnnelik olemine tundus olevat nagu elustiil, olulisem õppimisest. Ka tunni töötempo võimaldas olla õnnelik. Õppetunnis tegeleti enamasti ainult ühe konkreetse oskuse või teadmise omandamisega ning harjutamiseks oli lastel piisavalt aega. Need lapsed, kes said ülesande valmis, said vaikselt omaette puhata, kel töötempo aeglasem, sellel läks üks tund sujuvalt teiseks tunniks, sest meie mõistes vahetunde koolis ei olnud. Aeg ei ole itaallaste jaoks stressiallikas. Itaallased täpsusega ei hiilga ja kiirustamine õnneliku elustiili juurde ei kuulu. Nii mõnigi kord juhtus nii, et tunni alustamine ja lõpetamine nihkus plaanitust 10-15 minutit hiljemaks, kuid mis ei tähendanud, et nad ei tunne kella. Sugugi mitte! Nad oskavad sättida elu ka täpselt aega järgides, kuid aega ja täpsust ei tähtsustata üle. Ka mina ei tundnud seal viibides kordagi tunnet, et mul on kiire. Itaallastelt tasub õppida, kuidas olla õnnelik. 

Enamuse koolipäevast istusid õpilased oma pingis. Kuigi hääletoon kippus sageli valjenema, olid lõunaeuroopalikult temperamentsed õpilased koolis siiski rahulikud. Kuidas õpilased suutsid järjest ilma liikumispausideta neli ja pool tundi palavas klassiruumis paigal istuda, jäigi mulle mõistatuseks. Mõnedel klassidel jätkusid tunnid ka pärastlõunal. Nendele lastele pakuti ka koolilõunat. 


Nagu meilgi, on igal klassil algkoolis oma klassijuhataja, kes õpetab enamusi oma klassi tunniplaanis olevatest õppeainetest. Ka õppeained on samad. Küll aga on erinev õpetamise viis. Põhiliseks õppevahendiks kõigis tundides on A4 formaadis kaustik ning sellesse kirjutamine on kõige levinum õppemeetod. Lapsed kirjutavad ja joonistavad vihikusse väga palju, sellele kulub vähemalt pool õppetunnist. 

Üllatav oli see, et kui vestluse ajal kippus tunnis kord käest minema, siis kirjutamise ajal töötasid kõik innukalt. Vihikud olid üldiselt väga ilusad. Vihikuid ei hinnatud. Ainsaks tagasisideks on õpetaja suuline tunnustus, millele lapsed vastavad alati „grazie“ (aitäh it k) 

Vaheldust õppetöös pakkusid erinevad töötoad (IT, tehnoloogia, kirjandus kunst jne) . Töötubade läbiviimiseks on koolis spetsiaalsed ruumid. 

Algkoolide õpilased ja lasteaia lapsed kannavad kitlitaolist vormiriietust, mis meie koolis oli nii poistel kui tüdrukutel sinist värvi, mõnedes koolides aga kannavad tüdrukud valget kitlit. Lasteaialastel on poistel helesinised ja tüdrukutel roosad kitlid. 



Muljeid Matera linnast: 

Matera linna, mis kuulub UNESCO maailmapärandi nimekirja ning on valitud Euroopa 2019. a kultuuripealinnaks, peetakse Itaalia üheks vanimaks asustatud paigaks. Esimesed jäljed selle piirkonna asustamisest viitavad juba paleoliitikumi ajastusse. 

Matera suurimaks vaatamisväärsuseks on muidugi Sassi (kivid -it k) - koobaslinn, mida hakati rajama kaljulõhe servale ligikaudu 10 000 aastat tagasi. Pehmesse kivimisse uuristatud koobaselamuid on aegade jooksul täiustatud ning väljakaevatud materjali on kasutatud omakorda uute elamute ehitamiseks. Linnake on rajatud mäenõlva erinevatele tasanditele nii, et ühe pere katus on teisele tänav. 




Matera koobastes elati veel eelmise sajandi keskpaigal. Linna elanikud olid väga vaesed. Kalju sisse uuristatud elamud tundusid seest suuremad kui väljast. Elamusse pidid mahtuma nii lasterohke pere, loomad, tööriistad kui ka toidutagavara. Ebasanitaarsete tingimuste ning haiguspuhangute tõttu otsustati 1950-tel koobaslinn munipalitseerida, inimestele hüvitati kulud ning anti korter moodsamates kortermajades. Linnaosa seisis pärast kolimist aastaid tühjana. Tasapisi hakkasid siin end sisse seadma hipid ja kunstnikud. Tänapäeval on vanalinn muutunud hinnatud kinnisvaraks ning koobaselamutesse on rajatud mitmeid peeneid restorane ja noobleid hotelle. Järjest rohkem on ka inimesi, kes oma valivad Sassi oma kodupaigaks. 




Matera võitis mu südame esimesest silmapilgust. Omanäolise arhitektuuriga linnake meelitas endaga tutvuma iga päev. Jalutada vanalinnas tundus täiesti turvaline ka pimeduse saabudes. Kuritegevust Matera tänavatel sisuliselt ei eksisteeri. Ka ei kohanud ma selle kahe nädala jooksul ühtegi alkoholi kuritarvitanud inimest. 

Inimesed on sõbralikud ja avatud, suhtlemist takistas vaid keelebarjäär. 

Matera ajalooline arhitektuur ja looduslik asupaik on inspireerinud ka filmiloojaid. Kuulsaim film, mis siinsetes paikades jäädvustatud on „Kristuse kannatused“, Mel Gibsoniga peaosas.



Selle 2 nädalaga Itaalias...

* ...kogesin: selleks, et meie õpilased oleksid õnnelikud, peavad olema õnnelikud eelkõige täiskasvanud - nii õpetajad kui ka lapsevanemad.
* ...sain kinnituse oma arvamusele - rahulik töötempo tagab stressivabama õpikeskkonna.
* ...jõudsin arusaamisele, mis on meie koolides hästi ja mida võiks muuta.
*... laiendasin oluliselt oma maailmapilti.
* ...sain hea inglise ja itaalia keele praktika.
* ...kohtusin huvitavate ja toredate inimestega.
* ...jõudsin järjekordselt taas veendumusele - maailmas on palju huvitavaid ja kauneid paiku, elada aga on kõige parem ikka Eestis.


Grazie!

Kaja-Astrid

Thursday, September 27, 2018

Töövarjutamine Itaalias

Sel õppeaastal saavad neli meie kooli õpetajat käia Erasmus+ haridustöötajate õpirände programmi vahendusel uudistamas ja kogemusi hankimas meie partnerkoolide juures. Neli õpetajat teevad töövarjutamist ning seitse osalevad täiendkoolitustel.

Algklasside õpetaja ja ringijuht Kaja-Astrid viibib kaks nädalat (25.09-09.10.18)  Itaalias ja siin on tema esimene reisikiri. Matera linnake on tulvil kultuuri ja ajalugu ning on kantud Unesco maailmapärandi nimekirja.

-------------------------------------------------------

Tere!

Olen töövarjuks Materas Scuola Elementare "Guglielmo Marconi" nimelises algkoolis. Minu juhendajaks on Roberta Capasso. Selles koolis õpivad lapsed vanuses 3-10. Peale seda lähevad nad üle põhikooli. 

Igas tunnis on õpetajal abiks vastavalt vajadusele 1-3 abiõpetajat.

Koolipäev algab kl 8.30 ja lõpeb 13.00. Lapsed veedavad kogu päeva oma klassis. Mööda koolimaja ringi liikuda lapsed omapäi ei tohi. Meie koolidele sarnaseid vahetunde siin ei ole. Kui üks tund saab läbi, läheb see sujuvalt üle teiseks tunniks. 

















Trükitud töövihikuid neil ei ole. Igas aine jaoks on neil A4 formaadis kaustik. Vihikud on väga korrektsed ja ilusad. 



IKT vahendeid kasutatakse ainult arvutiõpetuse tundides. Päeva lõppedes rivistatakselapsed kahekaupa ja õpetaja viib nad koolimaja uksest välja, kus vanemad neid juba ootavad. Õppetöö tunnis toimub väga rahulikus tempos. 

Täna külastasime ka põhikooli. Seal toimus kohtumine kirjaniku Janna Carioliga. Lapsed olid läbi lugenud tema raamatu "La stella rossa di Ivan" ning toimus arutelu selle raamatu üle. Itaalia lastele meeldib raamatuid lugeda. 



Ciao!
Kaja-Astrid


Monday, June 18, 2018

Tuesday, May 8, 2018

Videoülevaade ja stend projektinädalast

Vaata  videot You Tube kanalil



Projektide stendi koostas 11. klassi õpilane Jessica. Aitäh!



Monday, April 30, 2018

Koduteele! (E 30.04)

Ärkasime kell 7.45, panime riidesse, pesime hambad ja suundusime hommikust sööma. Hommikuks olid samad toidud, mis ennegi. Pakkisime asjad ja otsisime üles iga viimsegi soki.

Kogunesime maja ette ja andsime hosteli omanikule tubade võtmed tagasi, tänasime Teda viimast korda ja asusime teele bussijaama poole. Rebisime kottidelt pabersildid, et meie pagas tagasi Zagrebisse ei sõidaks. Bussi oodates saabus meid vastu võtnud horvaatide imetore õpetaja Gordija. Jätsime temaga hüvasti ja ronisime bussi.




Sõit läks väga kiirelt, magasime sügavalt kuna ees ootas pikk ja väsitav reisipäev. Jõudes Rijekasse tegime 5 minutilise pausi, et käia WC-s või osta midagi kosutavat. Buss startis taas ja oli sõitnud mõnikümmend meetrit, kui avastasime, et Joosep oli maha jäänud. Kai teavitas bussijuhti ning suundusime tagasi bussipeatusesse. Seal ootas meie kadunud sõber, kes oli pingelisest olukorrast hirmunud. 

Edasine sõit sujus stressivabalt. Jõudsime probleemideta Zagrebisse. Panime tähele, et tagasisõidul ei läinud mägise maastiku mõjul kõrvad enam nii lukku. Meile tuli vastu õpetaja Vlasta, kellega kohtusime meie reisi esimesel päeval.

Astusime tuttavasse bussijaama, andsime oma pagasi hoiule ning läksime lõunale. Jalutuskäik kestis 5 minutit läbi Zagrebi tänavate. 

Jõudsime Butleri nimelisse restorani. Sisse astudes hämmastas meid restorani hipsterlik stiil. Saime valida Caesari salati ja horvaatiapäraste makaroniplönnide vahel. Viimane oli serveeritud koos lihaga. Magustoiduks olid imemaitsev šokolaadikook, panna cotta ja šokolaadi mousse. 







Kui keha kinnitatud oli meil 45 minutit vaba aega, et linna peal ringi vaadata. Kuna me ei tundnud eriti linna otsustasime minna tagasi bussijaama, kus maitsesime kohalikku jäätist. Kui aeg oli valmis siis liikusime oma pagasi järele. Meid ootas lennujaama viiv buss, kust lõpuks korraliku wifi leidsime. 

Umbes 30 min hiljem olimegi mugavalt Zagrebi modernses lennujaamas, kus bussist väljudes tegime juba meemiks muutuva viimase grupipildi. 




Asusime check-in-i. Pärast turvakontrolli läbimist oli meil aega tutvuda tax-free poodidega, kust saime soetada head ja paremat. Hiljem lennukit oodates jagasime muljeid reisist piltide jms abil. Asusime teele. Maandumisel tervitas meid tugev turbulents, mis mõned nõrganärvilised täiesti endast välja viisid, aga osade jaoks oli see mõnus adrealiinilaks. Piloodid olid tasemel ning maandusime turvaliselt Frankfurdis, tegime neile ka kõva aplausi.

Kuna tulime riigist, kus on rakendatud rangemaid turvameetmeid siis pidime läbima põhjalikuma turvakontrolli kui Tallinnas või Zagrebis. Mõnel meist arvati olevat kotis lõhkeaineid ning teostati põhjalik kontroll. Edasine läks väga libedalt, leidsime üles õige värava. Istusime viimasele lennule ning algas sõit Eesti poole. Kogesime päris tugevat turbulentsi. Oli palju nuttu ja naeru. Kuid lõpuks olime tagasi turvaliselt Eestis ning kõigil oli hea meel taas kodus olla.






Petrik, Pärtel, Georg

Sunday, April 29, 2018

Pühapäev - vaba päev (29.04)

Täna oli meie viimane täispäev Krk'is ning igaüks sai sisustada oma aega nii nagu soovis. 
Hommikusöök oli täna hilisem ning peale seda saime igaüks minna oma teed. 






Käidi rannas, linna peal, osteti suveniire, matkati ja puhati. 
Lõunasöök tuli ise leida, mitmed käisid linna parimat kebabi söömas. 



Õhtul hakkasime kohvreid pakkima. Õhtusöögil tänasime hosteli peremeest meeldiva vastuvõtu ja Piiat meid projekti kaasamise eest. 







Peale õhtusööki hakkas kohale jõudma tõsiasi, et meie reis hakkab peagi lõppema. Meil oli siin väga tore. 
Või nagu Kai ütles: "Everything was very super except we are missing some toiletpaper".



Karin, Ande ja Carmen