Kui
Eesti tiim Londonisse koolitusele jõudis, ei olnud veel enamus projektipartnereid
saabunud. Üks koolituse läbiviijatest, Liudas Leedust, tõstis eestlaste täpsuse
kohe ka esile ja pani ka ülejäänud partneritele südamele, et kellaaegadest
kinnipidamine on tähtis. Nii need koolituspäevad algasid.
Lisaks
eri rahvuste esindajate tundmaõppimisele tuli tuttavaks saada Londoniga,
kohaneda türgi-itaalia-slovakkia-eesti-rootsi-rumeenia-belgia-leedu
aktsendilise inglise keelega ja leida tee kolleegidest sõpradeni.
Kõik selle
sõlmis ühtseks tervikuks muusika kaasava hariduse võtmes. See
sisaldab nii teadmisi, aga rohkem vast suhtumise muutumist, usku headuse jõusse.
Koolituspäevad
olid nagu koolituspäevad ikka – palju infot, mitmekesised teemad – mõned neist
täis üllatusi, teistes äratundmist. Oled Sa muusikaõpetaja, õpetad
matemaatikat, inglise keelt või hoopis erivajadustega õpilasi, muusika liidab.
Nii nagu ka toit.Eestlaste
suurem sõprus Türgi partneritega saigi alguse just ühisest lõunasöögist nende
rahvusrestoranis Londonis. Ja itaallastega said soojad suhted loodud tänu
ühisele sügavamale huvile muusika vastu. Heade partnerlussuhete loomine on
kahtlemata üks olulisematest rahvusvahelise projekti eesmärkidest. Kuid
võib-olla olulisemgi on, et sõidad koolitusele kolleegidega ja tagasi tuled
sõpradega. Nii meiega just juhtuski.
Üheskoos
tutvustasime partneritele meie maa kultuuri läbi kaera-jaani ja Jaan läks
jaanitulele. Ehedat ahhetama panevat emotsiooni tekitasid partnerites pildid
meie laulupidudest. Konarlik inglise keel sai ühiste jõududega arusaadavaks
kõneldud, London sai tuttavaks nagu meie oma pealinn.
Sõit
Londonisse saab jätku reisina Slovakkiasse, seekord koos õpilastega.
Marika ja
tema sõbralik tiim juba ootavad ja siis kohe-kohe, juba maikuus on kõik
partnerkoolid külas meil, Kuusalus.
Südamesse
salvestatud head emotsioonid ja tunded Londonist on nagu üks hea raamat. Häid
raamatuid loetakse elus mitu korda ja ikka leitakse sealt midagi uut.
Järgmiste
Londoniteni!
Siin on ülevaade Rootsi koolitajate kolmest slaidiesitlusest:
29.02-3.03 viibisid Nordplus Junior projekti "Open the door" raames Leedus Kuusalu õpetajad Viive Abel ja Anu Ukkivi.
Reisi eesmärk oli Kuusalu õpilasgrupi vastuvisiidi (4.04-8.04) ettevalmistamine, tutvumine Moletai linna partnerkooli ja kohalike vaatamisväärsustega.
Saabusime Vilniusesse keskpäeval. Meile tulid vastu juba tuttav õpetaja Jule ja projektiga liitunud matemaatikaõpetaja Rita. Ilm oli jahedavõitu, paari külmakraadiga ja tuuline.
Kõigepealt tegime Vilniuse vanalinnas väikese jalutuskäigu, enamik Vilniuse olulisemaid vaatamisväärsusi asub väikesel maa-alal. Nime sai linn Nerisesse suubuva Vilnia jõe järgi.
Vilniuse vanalinn kuulub UNESCO maailmapärandi nimistusse.
Legendi järgi asutas Vilniuse 1316 suurvürst Gediminas. Ta nägi unes raudhunti. Kohta, kus Gediminas magas, ehitatati linn. Tänapäeval on säilinud linnusemäel Gediminase torn, mida nägime eemalt. See meenutab meie Pikka Hermanni, tipus lehvib rahvuslipp.
Vilnius on kirikute linn, vanalinnas on erinevates arhitektuuristiilides kirikuid üle 40, paljud neist on avatud külastajatele. Läbi linnamüüri koiduväravate sisenesime vanalinna, värava kohal asub palverändurite meelispaik, kabel jumalaema ikooniga.
Koiduvärav, mille kohal asub kabel
jumalaema ikooniga
Astusime sisse uhkesse Vilniuse katedraali, külastasime katedraali kõrval olevat kellatorni, mille kitsad kivitrepid meenutasid tuttavalt Kiiu tornlinnust. Ülevalt nägime kaunist vaadet linnale.
Kellatornis Anu, Jule ja Rita
Vaade kellatornist, Gediminase torn taamal
Vaade kellatornist
Kellatorn ja Vilniuse katedraal
Tänavatel on palju müügikohti, kus pakutakse suveniire, käsitööd ja merevaiku. Suhtluskeeleks on nii vene kui inglise keel.
Proovime ka Leedu rahvuskööki, põikame sisse hubasesse söögikohta ja tellime erinevaid toite kartulist: kartulivorst, tsepeliinid, kartulihautis.
Teisipäev algab 1960. aastal ehitatud Moletai gümnaasiumis. Neljakordses koolimajas õpib üle 500 9.-12. klassi õpilast, neid õpetab ligi 50 õpetajat. Vestlus direktoriga on soe ja südamlik, seejärel tutvustavad kooli õpilasgiidid ajalooõpetaja Virginija juhendamisel.
Kooli keldriosas on sisse seatud ajaloomuuseum, kuhu on kogutud erinevaid esemeid nõukaajast. Paljud eksponaadid olid meilegi tuttavad. 2012. aastal valmis uus osa, kus on söökla ja raamatukogu lugemissaali ja koosolekuruumiga. Trepiastmetele on kirjutatud Bloomi taksonoomia kategooriad. Vahetundi kuulutab meile harjumatu koolikell. Koolis käiakse välisjalanõudes, kuna maja on vana ja jahedavõitu. Koolivormi kandmine on vabatahtlik, tumesinist värvi kooli embleemiga jakk või džemper.
Seintel on näha palju pilte: iga nädal vahetatakse pilte õpilaste tehtud fotodest, autahvli piltidel on kujutatud nii õpilased kui õpetajad koos erinevate auhindadega. Õpilased liiguvad rahulikult, paljud ütlevad tervituseks "laba diena", mis tähendab leedu keeles "tere päevast".
Vahetunnis koguneme õpetajate tuppa, kust saab tervislikku vahepala - õpetajad on toonud kodust kaasa oma talvevarusid: erinevaid keediseid ja küpsetisi, joogiks omavalmistatud rohuteed.
Edasi järgneb kohtumine õpilastega, kes käisid Kuusalus. Urte esitles lühifilmi Eestis veedetud ajast:
Leedu noored ootavad väga Kuusalu sõprade tulekut, paljud suhtlevad omavahel tihedalt. Film lõppes sõnadega: "See you in April!"
Koolipäeva lõpus tegime koos juba tuttavate õpilasgiididega väikese jalutuskäigu Moletai linnas.
Slaidiseanss koolis ja Moletai linnas nähtust:
Õhtupoolikul külastasime ca 15 km kaugusel asuvat Leedu ainulaadset etno-kosmoloogia muuseumit observatooriumis. Vaatamist jätkub seal mitmeks tunniks, siinkohal väike pildimeenutus:
Mõlemal päeval külastasime koolis erinevaid ainetunde.
Matemaatikaõpetaja Elvyra viis tunni läbi arvutiklassis, kus lahendati ruutvõrrandeid meilegi tuttava Geogebra programmi abil. Inglise keele tunni teema oli kehakeel ja temperamenditüübid. Õpetaja Elinga kasutas tahvelarvuteid, õpilased (ka meie) täitsid enda kohta online testi.
Õpetaja Vale sõnul on koolis 30 tahvelarvutit, aga neid kasutatakse tundides väga harva. Kuna meie projekti teema on IT kasutamine koolis, siis arutasime, kuidas paremini tehnoloogiat integreerida, milline metoodika sobib paremini aine õpetamisel.
Füüsikatund oli samuti arvutiklassis. Õpetaja Irena selgitas optika põhitõdesid läätse kujutiste simulatsiooni abil. Õpilased pidid mudeli abil uurima valguse peegeldumist ja leidma õiged vastused.
Arvutitunni teema oli nutiseadmete operatsioonisüsteemid. Õpetaja Zina sõnul napib sellekohast materjali ja õpilased koostasid interneti abil iseseisvalt esitlused.
Õpetaja kasutas Edmodo keskkonda. Õpilased logisid sinna oma paroolidega, leidsid seal ülesande ja pidid seal ka oma töö postitama. Edmodot võiks ka meie koolis kasutusele võtta.
Väga haarav oli õpetaja Daiva emakeeletund, teemaks intervjuu koostamine. Kõigepealt vaadati lõbusat videot intervjuust Arvydas Sabonisega. Seejärel koostasid õpilased ise intervjuuküsimused.
Kolmapäeva pärastlõunal sõidame linnast välja Mindunais asuvasse kalandus- ja jahindusmuuseumi.
Antanas Truskauskas on üle maailma tunnustatud leedu kütt, rahvusvahelise Safari klubi liige, kelle kuulsad jahitrofeed on välja pandud kõigile vaatamiseks. Muuseum.
Otse kõrval asub leedu kalandusmuuseum, populaarne puhkekeskus. Kalandus on oluline tegevus piirkonnas, sügavad järved on kalarikkad. Muuseumis saab ülevaate kalameeste eluolust läbi aegade.
Kohtumise lõpus tegime kokkuvõtteid, arutasime õppetöös kasutatud meetodite üle ja panime paika järgmise õpilaskülastuse plaani. Moletais on meil nüüd palju sõpru, kes meid külla ootavad. Aitäh külalislahkuse ja sujuva reisikorralduse eest! Labai aciu!
Meie õpilasgrupp külastab Leedut juba kuu aja pärast, 4.-8. aprillil.
Kursuse valikul sai minu
jaoks otsustavaks peale teema ja toimumiskoha ka väga hea programm, kus kõik
oli kavandatud esimesest viimase minutini.
Iga õpirände üks
plussidest on kahtlemata kogemuste vahetamine ja suhtlemine kolleegidega
teistest riikidest, nii oli ka seekord. Minu kaaslased olid Lätist, Soomest,
Poolast, Horvaatiast, Liechtensteinist, Prantsusmaalt, Itaaliast, Taanist. Tore
ja rikastav oli nendega suhelda, rääkida koolist, õppimisest ja õpetamisest,
saada teada palju uut ja rõõmuga ka kogeda, kui hästi on kõik meil, Eesti
koolis.
Nagu öeldud, tõmbas mind
Lissaboni-kursusele selle tihe ja töine kava. Lisan selle inglisekeelse
versiooni.
Sellest on näha, et päevad olid tihedat
tegutsemist täis – kursuse lõpuks tuli valmis saada kuni viieminutiline film.
Teemavaldkond oli „Heritage“ („Pärand“) ja sellest lähtuvalt tuli valida oma
filmile teema ja selle valmimise nimel tööle hakata. Õnneks oli kogu töö tehtud
meie, osavõtjate jaoks, väga praktiliseks ja meeldivaks: meid jaotati
gruppidesse ja igale grupile määrati ka asjatundjast konsultant.
* * *
Meie olime
kolmekesi koos Vesa (Soome) ja Ritaga (Läti), panime oma grupile nimeks „7
hills“ (mõeldes Lissaboni linnale, mis asub seitsmel künkal) ja valisime
teemaks „Cork in Walk“.
Portugal on maailma suurim korgi eksportija, ja fantaasial
korgi kasutamise osas ei ole piire. Pudelikorgid, meile ehk kõige tuntum korgi
kasutusala, on tegelikult vaid üks paljudest – lisanduvad plaadid, mantlid,
kotid, kingad ja palju-palju muud. Seda kõike tahtsimegi oma filmis käsitleda
ja saavutasime oma eesmärgi, paljus tänu meie grupi tehnilisele toele, Basharat
Khan´ile Šotimaalt.
Korgitamme looduslik levila on Edela-Euroopa ja Loode-Aafrika. Loe edasi korgitamme kohta Vikipeedia artiklist.
Huvilistel on võimalik meie tehtud filmi vaadata ja korgi teemast
natuke rohkem teada saada (otselink):
Teiste meeskondade filmid:
Jean and Nora Team - "Young People and Heritage in Lisboa"
BRIDGE Team "Portugese Heritage"
E.U. Team "Day of Heritage"
Meie programmi mahtus ka
tutvumine Portugali kooliga. Meie kursuse korraldaja Rui Baltazar töötab Emidio Navarro koolis Almadas (Almadat võib nimetada Lissaboni eeslinnaks) ja sama
kooli poisid tegid meile väga informatiivse ringkäigu mööda kooli.
Veel kord Rui Baltazar.
See on üks imetore, hakkaja ja sõbralik inimene – tänu temale sujus meie
nädalal kõik väga ladusalt, jõudsime, tegime ja nägime palju. Meenutan teda
tõesti parimate sõnadega!
TV Almada tegi kursusest uudiskokkuvõtte:
Olen oma õpirändega väga
rahul ja soovitan õpirännet kui võimalust õppida, end arendada ja kogemusi
koguda kõikidele soojalt. Suur tänu Piiale
Portugali-kursust leidmast, seda mulle soovitamast ja kõiges abiks olemast!