Reisi eesmärk oli Kuusalu õpilasgrupi vastuvisiidi (4.04-8.04) ettevalmistamine, tutvumine Moletai linna partnerkooli ja kohalike vaatamisväärsustega.
Saabusime Vilniusesse keskpäeval. Meile tulid vastu juba tuttav õpetaja Jule ja projektiga liitunud matemaatikaõpetaja Rita. Ilm oli jahedavõitu, paari külmakraadiga ja tuuline.
Kõigepealt tegime Vilniuse vanalinnas väikese jalutuskäigu, enamik Vilniuse olulisemaid vaatamisväärsusi asub väikesel maa-alal. Nime sai linn Nerisesse suubuva Vilnia jõe järgi.
Vilniuse vanalinn kuulub UNESCO maailmapärandi nimistusse.
Legendi järgi asutas Vilniuse 1316 suurvürst Gediminas. Ta nägi unes raudhunti. Kohta, kus Gediminas magas, ehitatati linn. Tänapäeval on säilinud linnusemäel Gediminase torn, mida nägime eemalt. See meenutab meie Pikka Hermanni, tipus lehvib rahvuslipp.
Vilnius on kirikute linn, vanalinnas on erinevates arhitektuuristiilides kirikuid üle 40, paljud neist on avatud külastajatele. Läbi linnamüüri koiduväravate sisenesime vanalinna, värava kohal asub palverändurite meelispaik, kabel jumalaema ikooniga.
Koiduvärav, mille kohal asub kabel jumalaema ikooniga |
Astusime sisse uhkesse Vilniuse katedraali, külastasime katedraali kõrval olevat kellatorni, mille kitsad kivitrepid meenutasid tuttavalt Kiiu tornlinnust. Ülevalt nägime kaunist vaadet linnale.
Kellatornis Anu, Jule ja Rita |
Vaade kellatornist, Gediminase torn taamal |
Vaade kellatornist |
Kellatorn ja Vilniuse katedraal |
Tänavatel on palju müügikohti, kus pakutakse suveniire, käsitööd ja merevaiku. Suhtluskeeleks on nii vene kui inglise keel.
Proovime ka Leedu rahvuskööki, põikame sisse hubasesse söögikohta ja tellime erinevaid toite kartulist: kartulivorst, tsepeliinid, kartulihautis.
Teisipäev algab 1960. aastal ehitatud Moletai gümnaasiumis. Neljakordses koolimajas õpib üle 500 9.-12. klassi õpilast, neid õpetab ligi 50 õpetajat. Vestlus direktoriga on soe ja südamlik, seejärel tutvustavad kooli õpilasgiidid ajalooõpetaja Virginija juhendamisel.
Kooli keldriosas on sisse seatud ajaloomuuseum, kuhu on kogutud erinevaid esemeid nõukaajast. Paljud eksponaadid olid meilegi tuttavad. 2012. aastal valmis uus osa, kus on söökla ja raamatukogu lugemissaali ja koosolekuruumiga. Trepiastmetele on kirjutatud Bloomi taksonoomia kategooriad. Vahetundi kuulutab meile harjumatu koolikell. Koolis käiakse välisjalanõudes, kuna maja on vana ja jahedavõitu. Koolivormi kandmine on vabatahtlik, tumesinist värvi kooli embleemiga jakk või džemper.
Seintel on näha palju pilte: iga nädal vahetatakse pilte õpilaste tehtud fotodest, autahvli piltidel on kujutatud nii õpilased kui õpetajad koos erinevate auhindadega. Õpilased liiguvad rahulikult, paljud ütlevad tervituseks "laba diena", mis tähendab leedu keeles "tere päevast".
Vahetunnis koguneme õpetajate tuppa, kust saab tervislikku vahepala - õpetajad on toonud kodust kaasa oma talvevarusid: erinevaid keediseid ja küpsetisi, joogiks omavalmistatud rohuteed.
Edasi järgneb kohtumine õpilastega, kes käisid Kuusalus. Urte esitles lühifilmi Eestis veedetud ajast:
Leedu noored ootavad väga Kuusalu sõprade tulekut, paljud suhtlevad omavahel tihedalt. Film lõppes sõnadega: "See you in April!"
Koolipäeva lõpus tegime koos juba tuttavate õpilasgiididega väikese jalutuskäigu Moletai linnas.
Slaidiseanss koolis ja Moletai linnas nähtust:
Õhtupoolikul külastasime ca 15 km kaugusel asuvat Leedu ainulaadset etno-kosmoloogia muuseumit observatooriumis. Vaatamist jätkub seal mitmeks tunniks, siinkohal väike pildimeenutus:
Mõlemal päeval külastasime koolis erinevaid ainetunde.
Matemaatikaõpetaja Elvyra viis tunni läbi arvutiklassis, kus lahendati ruutvõrrandeid meilegi tuttava Geogebra programmi abil. Inglise keele tunni teema oli kehakeel ja temperamenditüübid. Õpetaja Elinga kasutas tahvelarvuteid, õpilased (ka meie) täitsid enda kohta online testi.
Õpetaja Vale sõnul on koolis 30 tahvelarvutit, aga neid kasutatakse tundides väga harva. Kuna meie projekti teema on IT kasutamine koolis, siis arutasime, kuidas paremini tehnoloogiat integreerida, milline metoodika sobib paremini aine õpetamisel.
Füüsikatund oli samuti arvutiklassis. Õpetaja Irena selgitas optika põhitõdesid läätse kujutiste simulatsiooni abil. Õpilased pidid mudeli abil uurima valguse peegeldumist ja leidma õiged vastused.
Arvutitunni teema oli nutiseadmete operatsioonisüsteemid. Õpetaja Zina sõnul napib sellekohast materjali ja õpilased koostasid interneti abil iseseisvalt esitlused.
Õpetaja kasutas Edmodo keskkonda. Õpilased logisid sinna oma paroolidega, leidsid seal ülesande ja pidid seal ka oma töö postitama. Edmodot võiks ka meie koolis kasutusele võtta.
Väga haarav oli õpetaja Daiva emakeeletund, teemaks intervjuu koostamine. Kõigepealt vaadati lõbusat videot intervjuust Arvydas Sabonisega. Seejärel koostasid õpilased ise intervjuuküsimused.
Kolmapäeva pärastlõunal sõidame linnast välja Mindunais asuvasse kalandus- ja jahindusmuuseumi.
Antanas Truskauskas on üle maailma tunnustatud leedu kütt, rahvusvahelise Safari klubi liige, kelle kuulsad jahitrofeed on välja pandud kõigile vaatamiseks. Muuseum.
Otse kõrval asub leedu kalandusmuuseum, populaarne puhkekeskus. Kalandus on oluline tegevus piirkonnas, sügavad järved on kalarikkad. Muuseumis saab ülevaate kalameeste eluolust läbi aegade.
Kohtumise lõpus tegime kokkuvõtteid, arutasime õppetöös kasutatud meetodite üle ja panime paika järgmise õpilaskülastuse plaani. Moletais on meil nüüd palju sõpru, kes meid külla ootavad. Aitäh külalislahkuse ja sujuva reisikorralduse eest! Labai aciu!
Meie õpilasgrupp külastab Leedut juba kuu aja pärast, 4.-8. aprillil.
No comments:
Post a Comment