Õpireis viis mind 3.-8. aprillil 2016 Lõuna-Norrasse, kus vastuvõtjaks oli Drammen videregående skole, ehk siis Drammeni keskkool. Rände teema oli kehaline kasvatus koolis, koostöö koolide ja spordiklubide vahel.
Kool on suur eliitkool – 1315 keskkooli õpilast. Kooli suurimad õppesuunad
on tippsport, kunst ja draama ning teadussuund. Lisaks veel kuus suunitlust –
üld, majandus, maailmasuund, logistika, vaimse puudega inimesed, sisserännanute
klass, e-õpe.
Drammeni keskkooli juurde kuulub 50m sisebasseini ning 50m välibasseiniga
linnaujula. Kooli
ümbruses on kolm täismõõtmetes jalgpalliväljakut ja terve staadioni kompleks. Kaugelt paistab
suusamägi, kus toimuvad kooli mäehüppe treeningud.
Kooli aatrium on avar, parajasti oli seal kunsti- ja draamasuuna näitus.
Vastuvõtjad olid väga sõbralikud ja natuke ähmis minu ilmumisest.
Mõned päevad hiljem tunnistasid, et neil pole varem Erasmus projekti raames
õpetajat olnud. Olles ise tippspordi õpetajad ja treenerid polnud nad siiski kindlad
kas suudavad ikka mulle pakkuda piisavalt huvipakkuvat. Suutsid küll,
julgustasin, et huvitab igasugune sport ja ka tavaline ainetund on mul huvitav
jälgida. Nii sain lisaks ujumisele näha jalgpalli ja käsipalli treeningut,
sporditeooria tundi ja norra majanduse tundi.
Spordisuunal on eraldi klassid
jalgpallile ja käsipallile. Kolmas paralleel on individuaalalade klass, kus on
koos suusahüppajad, murdmaasuusatajad, ujujad, sportakrobaadid ja veel jääpalli
meeskond. Klassijuhatajatele kuuluvad õpilased spordialade järgi ja nt. ujumisõpetaja
oli 1, 2 ja 3 klassi ujumisõpilaste klassijuhataja. Koolis on samad teemad ja
probleemid nagu meilgi – õpetajad ei ole rahul õpilaste tööga ja vastupidi,
testide järgi tegemine on väga vaevaline jne. :)
Koolitunnid kestavad 90 min. Tunde on nädalas 30 ja spordisuunal koos
treeningutega 35.
Tunniplaanis on eri värvi kolmapäevad, st. alates kl 12-st
kui on kollane kolmapäev, siis ei pea koolis olema, kui on vaja olla mujal,
roosal kolmapäeval kogunevad ainesektsioonid, sinisel tehakse midagi
klassikaupa jne.
Koolis sööklat ei ole. On vaid puhvetilaadne, mille üle
õpilased meile kurtma tulid, et menüü on muutunud ja liiga tervislikku toitu
pakutakse. Garderoobi ei ole, on vaid kapid õpikute jätmise jaoks.
Kooli raamatukogus nii õpitakse kui süüakse.
Kooli- ja spordirajatised on kaasaegsed ja
kõige mõeldavaga varustatud, näiteks on õpilaste kasutada pulsikellad.
Õpilased olid väga lahked ja suhtlemisest huvitatud. Kas oli põhjuseks
soov praktiseerida inglise keelt või soov meeldida oma sümpaatsele
ujumistreenerile, aga pidevalt tuldi ise rääkima ja küsima, kuidas mulle
treening meeldis või kuidas tund oli või kuidas mul täna läinud on!? Samuti
rääkisid kohe ja lahkelt kuidas neil endal läheb, mis meeldib ja mis mitte,
millised sportlikud tulemused neil on ja millised eesmärgid.
Minu vastuvõtja oli ujumistreener ja –õpetaja Petter Koch. Kohtusin ka Andreas Björnstad'iga,
kes täitis Rio paraolümpia normi.
--------------------------------------
Norra majandusõppe tund, kus vabalt tegeleti oma asjadega, valmistati võileiba või vaadati oma arvutist mõnd seriaali. Akna taga oli jalkapoiste treeningtund ja tagumine rida vaataski valdavalt mängu.
Norra majandusõppe tund, kus vabalt tegeleti oma asjadega, valmistati võileiba või vaadati oma arvutist mõnd seriaali. Akna taga oli jalkapoiste treeningtund ja tagumine rida vaataski valdavalt mängu.
Ühes tunnis paluti mul rääkida Eestist.
Tegin siis õpilastele kiirema googeldaja viktoriini küsimustega stiilis kes on
Eesti naabrid, kui kaugel on Drammen Kuusalust, mitu korda suurem on Norra
Eestist jne. Hiljem näitasin slideshow http://photos.visitestonia.com/eng/presentation
ja panin taustaks Youtubest Ewert and the two dragons albumi. Klass, kes kogu
aja oli nihelenud jäi seda vaadates äkitselt hiirvaikseks. Olin Norrasse minnes
veidi mures kuidas vajadusel Eestit huvitavalt tutvustada, aga paistis, et
selline variant sobis noortele hästi ja ehk on siinjagatust abi kellelegi, kel
sama mure. Suusapoisid küsisid, et kui nad Eestisse tulevad, kas nad siis
Andrus Veerpalu kohtavad? Mina kohtasin seal koolis üllatuslikult Peeter
Kümmelit, kes oli samal ajal külas oma heal sõbral Björn Kristiansenil, endisel
Eesti sprindikoondise peatreeneril ja praegusel sama kooli õpetajal.
Spordiõpetajate tase ja ka
õpilaste sportlik tase on koolis kõrge. Igale õpetajale lisati tutvustades
juurde endised kõrge tasemega töökohad ja ka õpilastele nende sportlikud
tippsaavutused.
Korduvalt kuulsin lugu sellest, kuidas selle kooli õpilane 17 aastane Martin Ødegaard käis koolis testi sooritamas. Martin mängib hetkel Madrid Realis ja õpib valdavalt e-õppe kaudu, kuid mingi testi jaoks pidi ta siiski ise kohale tulema. Selleks kasutati eralennukit, mis tõi ta ekstra selleks Hispaaniast kohale, ootas ja viis kohe pärast testi sooritamist ka tagasi.
Korduvalt kuulsin lugu sellest, kuidas selle kooli õpilane 17 aastane Martin Ødegaard käis koolis testi sooritamas. Martin mängib hetkel Madrid Realis ja õpib valdavalt e-õppe kaudu, kuid mingi testi jaoks pidi ta siiski ise kohale tulema. Selleks kasutati eralennukit, mis tõi ta ekstra selleks Hispaaniast kohale, ootas ja viis kohe pärast testi sooritamist ka tagasi.
-----------------------------------------------------------
Soovisin minna Norrasse õppima ujumise õpetamist ja treenimist,
soovisin näha kuidas neil toimib korraldus ujulas, basseinis ning kuidas
treenerid tehnikat õpetavad. Nägin küll vaid ühe kooli ja kahe klubi tööd, kuid
nähtu põhjal on hea meel mõelda, et Eesti ja Norra koolides ja klubides on üsna
sarnane tase, nii organiseerimise kui sportliku taseme poolest. On paremaid
võimalusi ja rajatisi ja jutu järgi on ka tunduvalt kehvemaid võimalusi. On
koole, kus ujumine on hästi korraldatud ja osades koolides on kehvad kooliujumise
võimalused. Klubiline tegevus on põhimõtteliselt samamoodi üles ehitatud.
Õpetajad töötavad samuti hommikuti koolis õpetajana ja õhtuti teevad
klubitreeninguid.
Ujumistehnika on algklassides meie koolis kindlasti parem,
aga norra lapsed oskavad rahulikult pikka maad ujuda. Nägin ujumistundi, kus
8-10 aastased ujusid 1000 m. Lapsi on ujumistunnis ikkagi terve klassi jagu
korraga, u 24 last, aga täiskasvanuid oli selle laste arvu kohta neli! Treener
peab olema väga demokraatlik, kui juhtub, et mõne lapsega jäi treeningul
suhtlemata, siis on vägagi võimalik lapsevanema kõne, et miks minu lapsele ei
pööratud tähelepanu?! Klubi ujumistreeningu ajal on tavaline, et mõni
lapsevanem sätib end basseini äärele treeneriga mõnusalt vestlema.
Mul on väga hea meel, et sain
minna väljapoole Eestit kogema teise maa sarnasusi ja erinevusi. Nähes Norra
koolielu ja kuuldes laste vaba aja veetmise võimalusi, sain aru, et Eesti meie
piirkonnas on need teemad väga hästi korraldatud.
No comments:
Post a Comment